Fråga doktorn om hjärta/kärl

Här kan du hitta svar på frågor som besvarats av Doktor Anders Dahlqvist från hjärtspecialist-avdelningen Kvinnohjärtprogrammet, Saltsjöbadens sjukhus.

Tyvärr kan du inte längre ställa frågor till Anders Dahlqvist, men sök gärna i vårt omfattande arkiv bland redan publicerade frågor och svar inom hjärta-kärl.

Sök bland andras frågor och svar

Sök inom en tidsperiod:

Från:
Till:
Sök

Hjärta/kärl

2003-02-18

Högt blodtryck

ID: 5690

Finns det statistik över hur blodtrycket varierar med å .... / Rädd för stroke

Finns det statistik över hur blodtrycket varierar med åldern hos personer som inte äter blodtryckssänkande mediciner? Både systoliskt och diastoliskt.

Rädd för stroke

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Normalt sett stegras blodtrycket upp till 80 års ålder, men regeln att lägga ihop åldern med 100 och anse det som ett normalt blodtryck är helt fel. Normalt blodtryck för alla åldrar för en person utan diabetes är 140/90 och med diabetes 130/80. Obehandlat blodtryck leder oftast till kraftigt förhöjda systoliska tryck som många gånger är svårbehandlade då de orsakas av förtjockad kärlvägg som det kan ta lång tid att få att gå tillbaka med blodtrycksmedicin. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-02-17

Högt blodtryck

ID: 5692

Jag har några frågor angående högt blodtryck. Vilka tän .... / jag

Jag har några frågor angående högt blodtryck. Vilka tänkbara problem kan för högt blodtryck innebära när man är kvinna och när man är man? Är högt blodtryck vanligare hos någon av könen och varför?

jag

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Både kvinnor och män drabbas av komplikationer av högt blodtryck. D v s hjärnblödning, njursvikt, hjärtsvikt, hjärtinfarkt o s v. Män har oftast flera riskfaktorer kombinerat med högt blodtryck och har därför större risk att drabbas av komplikationer. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-02-10

Högt blodtryck

ID: 5682

Hej! Jag är en tjej på 20 år. Jag misstänker att jag ha .... / Nervös

Hej! Jag är en tjej på 20 år. Jag misstänker att jag har för högt blodtryck. Jag är ganska nervöst lagd, och har viss sjukhusskräck, så när jag har varit på undersökning har pulsen rusat iväg och de har inte fått särskilt användbara resultat. Jag har väldigt hög vilopuls på runt 90 slag/min, men eftersom pulsen går upp direkt när jag försöker mäta, så är det nog inte så pålitliga värden. Samtidigt har jag vissa tecken på lågt blodtryck, med yrsel och kalla händer och fötter. Jag röker inte, men är ganska stillasittande. När jag tränar hårdare pass, som spinning, blir jag (trots bra kondis) snurrig, lila i ansiktet och får svårt att andas. Det jag är rädd för är att det är något allvarligt fel, och att detta inte upptäcks eftersom jag får sådan hjärtklappning vid undersökningarna. Finns det andra sätt att undersökas som inte är så stressframkallande för mig?

Nervös

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Dina symtom är med stor sannolikhet stressrelaterade. Ibland, om man blir väldigt påverkad, så kan man ha nytta av medicinering för s k panikreaktion. Tala med Din doktor om detta. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärspecialist
Visa

2003-02-06

Höga blodfetter

ID: 5675

Min fru 51 år har kolesterolvärden varierande mellan 5, .... / orolig

Min fru 51 år har kolesterolvärden varierande mellan 5,2 och 5,4. Hon äter i stort enbart kolesterolfattig kost. Henes mormor dog i hjärtinfarkt och hennes mor har kolesterolvärden mellan 7 och 8. Det finns även problem med hjärt och kärlsjukdomar på hennes fars sida. Bör hon äta kolesterolsänkande medicin i förebyggande syfte och räcker i såfall pravachol 20 mg?

orolig

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Med så pass höggradig ärftlighet rekommenderar jag blodfettssänkande medicinering. Pravachol kan rekommenderas men alla studier som har gjorts har använt 40 mg, så det skulle jag nog rekommendera, då man inte enbart ska stirra sig blind på kolesterolnivåerna. Troligtvis har mediciner av Pravachols typ, s k statiner, positiv effekt avseende åderförkalkningsutveckling. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-02-05

Stroke

ID: 5676

Hej! Jag har en liten fråga om hjärtklaffar. Min far li .... / Orolig dotter!

Hej! Jag har en liten fråga om hjärtklaffar. Min far ligger nu på sjukhus efter en ny stroke och var i dagarna nere på röntgen av hjärtat pga att hjärtat slår oregelbundet. Kan fel på hjärtklaffarna orsaka strokar? Är det en svår operation? Gör man det på patienter som haft många hjärtinfarkter, strokar? Finns det andra alternativ ex operation av hjärta m.m (Han är bypass-opererad för 12år sedan) Tacksam för svar!

Orolig dotter!

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Proppar kan bildas i hjärtat i synnerhet om man har hjärtklaffel men jag antar att Din far har Waranbehandling. Givetvis kan man operera och sätta in antingen biologisk klaff eller mekanisk om klaffelet är så pass höggradigt att det behövs. Hjärtoperation är en stor operation och innebär en viss belastning på hjärnan och risker finns att proppbildning uppkommer i samband med operation. Om man har nedsatt pumpförmåga så utgör det också en ökad risk för hjärtoperation. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-02-05

Högt blodtryck

ID: 5677

Orsak till att undertrycket är för högt? / Bibbi

Orsak till att undertrycket är för högt?

Bibbi

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Har man enbart för högt undertryck kan det vara orsakat av stress alternativt ärftlig blodtrycksförhöjning. Det lägre blodtrycket avspeglar det s k viloblodtrycket. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-01-30

Högt blodtryck

ID: 5673

Jag har tidigare tränat på motionärsnivå och tävlat en .... / Runners high

Jag har tidigare tränat på motionärsnivå och tävlat en del i orientering och vissa långlopp. För två år sedan fick jag rygg- och nackbesvär. Läkarna misstänkte diskbråck, men efter lång utredning tror de på inflammation. Kanske släpper den. Jag tycks äntligen kunna börja jogga igen, mycket försiktigt, på mjukt underlag och korta sträckor. Under tiden har jag fått högt blodtryck. Ärftligt - och på grund av att jag rört mig dåligt i två år. Trycket behandlas framgångsrikt med seloken zoc och cozaar. Min fråga är: kan jag konditionsträna när jag äter betablockerare? Dvs, framför allt: går det att få någon träningseffekt då? Löpningen är en mycket viktig del av min livskvalitet. Jag behöver inte tävla med någon annan än mig själv (nästan), men vill ändå veta att träningen gör nytta. Dessutom behöver jag konditionen för mitt övriga liv.

Runners high

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Du kan definitivt träna. Selokén nedsätter muskelkraften något. Möjligen ska man ge Dig rådet att inte ta ut Dig alltför hårt utan jogga i behaglig takt. Blodtrycket stiger nämligen vid ansträngning trots att viloblodtrycket är välbehandlat. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-01-29

Hjärtinfarkt

ID: 5674

Hej, jag är en kille på 47 år som fick en hjärtinfarkt .... / Numera vältränad

Hej, jag är en kille på 47 år som fick en hjärtinfarkt förra våren. I samband med infarkten gjordes ballongsprängning och senare under sommaren gjordes en by-pass-operation, då ett kärl åtgärdades. Jag mår förhållandevis bra och arbetar och tränar för fullt. När jag tränar eller anstränger mig inträffar en nedgång av pulsen efter 4-8 minuter. Pulsen kan då minska från 90 slag till drygt 40 slag per minut. Pulsnedgången varar mellan 15-60 sekunder. Jag blir tillfälligt ansträngd i benen. Jag undrar vad det kan bero på? Jag äter Atacand 8 mg, Seloken Zoc 100mg, Trombyl och Zocord 40 mg.

Numera vältränad

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Din kraftiga pulsnedgång är inte normal och kan tyda på att Du har för hög dos av Selokén. Sannolikt får Du ett blodtrycksfall som förklarar symtomen från benen. Har Du talat med Din läkare om Dina besvär? Det tycker jag Du bör göra. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-01-29

Blodpropp

ID: 5652

Har haft blodpropp för 1.5 år sedan, ingen senare medic .... / pc-bas

Har haft blodpropp för 1.5 år sedan, ingen senare medicin. Har höjd blodtryck o kolesterol, får Selekon 50 mg, Plendil mg, Sinalfa 0,5 mg. Min fråga är: jag blir ibl. mycket yr, allt går runt, får lägga mig, vad kan eller ska jag göra? Tacksam för svar/pc,

pc-bas

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Yrsel kan orsakas av många ting. Sannolikt sover Du för lite. Har Du mätt blodtrycket med s k 24-timmars blodtrycksmätning. Då kan man se hur blodtrycket varierar över dygnet. Är Din yrsel av s k nautisk typ, d v s gungar det? Snurrar det inne i huvudet? Känner Du Dig orolig så bör Du naturligtvis diskutera Dina symtom med Din ordinarie läkare. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

2003-01-29

Hjärtinfarkt

ID: 5653

Hej! Min man har fått diagnosen Lakunär infarkt, har .... / Ewa

Hej! Min man har fått diagnosen Lakunär infarkt, har försökt att söka information om denna diagnos på internet men det är visst omöjligt. Han har börjat medicinera med T Trombyl. Kan du förklara??

Ewa

Dr Anders Dahlqvist
Hej! Lakunär infarkt är en propp som bildats i ett litet kärl i hjärnan. Åderförkalkning är bakomliggande orsak och sin tur oftast orsakat av högt blodtryck, diabetes och rökning. Det är oftast ett litet kärl och det ger symtom i form av ex vis sluddrigt tal, svårigheter att styra en arm eller ett ben. Behandling med Trombyl kan minska risken för nya proppar. Blodtrycksnivån bör hållas låg, 130/80, och vid ev diabetes bör goda blodsockernivåer eftersträvas. Vänligen Anders Dahlqvist Hjärtspecialist
Visa

Jag har svarat på dina frågor om hjärta/kärl

Dr Anders Dahlqvist

martin

Avdelningen Kvinnohjärt-programmet, Saltsjöbadens sjukhus.