Vad kan jag göra själv?

Kan stroke förebyggas?

Har man drabbats av stroke tidigare är risken större att drabbas igen. För att undvika ett nytt insjuknande i stroke finns det en hel del man kan göra. Det är viktigt att fortsätta ta sina mediciner enligt läkarens anvisningar.

Hur kan man förebygga strokeBlodtrycket

Högt blodtryck är en viktig riskfaktor för att återinsjukna i stroke. Blodtrycket bör ligga under 140/90 mmHg, för diabetiker går gränsen vid 130/80 mmHg. Kontrollera blodtrycket regelbundet på vårdcentralen – minst en gång om året, gärna oftare – eftersom behandlingen kan behöva justeras. För att hålla blodtrycket nere bör man låta bli att röka, motionera regelbundet, vid behov gå ner i vikt, inte salta maten alltför mycket och dricka måttligt med alkohol. Räcker inte detta för att nå målblodtrycket, behöver man läkemedel som sänker blodtrycket.

Rökning

Genom att sluta röka kan man positivt påverka en viktig riskfaktor för stroke. Om det känns svårt att sluta röka finns det olika former av hjälpmedel man kan prova. Många vårdcentraler har rökavvänjningsgrupper.

Kost

En sundare kost medför en förbättring av blodfetternas sammansättning. Mängden av det ”onda” LDL-kolesterolet sjunker och det ”goda” HDL-kolesterolet ökar och därigenom bromsas åderförkalkningen. För den som är osäker på hur kosten kan förbättras kan det vara bra att få rådgivning av en dietist.

Maten bör vara fiberrik; välj därför fullkornsbröd, fullkornspasta, grönsaker, frukt och magert kött. Man bör även välja omättat fett som finns i oljor, fet fisk, mjuka margariner, avokado och nötter – och minska på det mättade fettet som finns i feta mejeri- och charkuteriprodukter. Var sparsam med socker och salt.

Alkohol

Överdrivet intag av alkohol bör undvikas. Ett till två glas vin om dagen är sannolikt inte farligt. Diskutera gärna med din läkare.

Kost och motionStress

All stress är inte negativ. Men om man upplever stressen som pressande och man har svårt att påverka situationen kan risken för stroke öka. Man bör därför vara uppmärksam på tecken på långvarig stress. Det kan vara att man får svårt att sova, känner sig trött, blir lättirriterad och har svårt att koncentrera sig. Man kan också uppleva diffusa symtom i kroppen – ont i magen, tryck över bröstet eller yrsel.

Har man drabbats av stroke är det viktigt att förhindra att situationer av negativ stress uppstår. Ibland kan det räcka med att man planerar in pauser varje dag, då man kan varva ner. Vid andra tillfällen måste man lära sig att säga ”Nej” och inte ta på sig för många uppgifter. Lär dig att känna igen varningssignalerna på negativ stress.

Motion

Motion är bra för kroppen och själen, stimulerar hjärta och blodomlopp, lungor och matsmältning. Blodtryck, blodfett, blodsocker och vikt påverkas positivt. För att uppnå denna effekt bör man röra sig en halvtimme varje dag, exempelvis genom att promenera. Därutöver kan man komplettera med andra aktiviteter som dans, simning eller gympa någon dag i veckan. Välj aktiviteter som du gillar, då ökar förutsättningarna att du kommer att hålla fast vid dessa goda vanor.

Motion som medicin (PDF)

Man bör avstå från kraftig fysisk ansträngning under de första veckorna efter insjuknandet. Därefter kan man gradvis bygga upp sin styrka och kondition. Diskutera gärna frågor om träning och motion med din behandlande läkare.

Blodsockerkontroll

Om du har diabetes är det viktigt med god sockerkontroll. Var noga med att kontrollera ditt blodsocker regelbundet och att följa din läkares ordinationer.

Motion som medicin, för dig med diabetes (PDF)

Senast uppdaterad:  2016-03-08Ansvarig:  Annica Holmberg