Såhär i kölvattnet av vår mest traditionella och kaloristinna mathelg där kött ofta står i centrum finns det anledning att fundera lite över matens miljö- och klimatpåverkan. När vi diskuterar mat, klimat och hållbarhet ställs ofta kött och mjölk i skamvrån. Istället borde vi fundera över mängden julmust, chokladaskar och skumtomtar, eftersom dessa tär på miljön utan att ge något positivt för vår hälsa.

Ofta tittar vi på enskilda faktorer och missar komplexiteten. Själva anledningen till att vi faktiskt äter kommer i skymundan när vi studerar koldioxidekvivalenter och pruttande kor (och ska vi vara korrekta så är det raparna, inte pruttarna, som är problemet). Näring och hälsa behöver få ett större utrymme i debatten.

Jag tror inte att det är relevant att vi helt ska sluta äta animalisk mat. Det är viktigare att den stora allmänheten äter mindre köttportioner och väljer vegetariska alternativ eller fisk lite oftare, än att ett fåtal dedikerade personer går ”all in” och blir veganer.

Kött och mjölkprodukter är bland det mest näringstäta vi kan äta. De animaliska produkterna är bra källor till högvärdigt protein, mineraler och vissa vitaminer. Just därför behöver vi inte så mycket av dem, men de lägger en bra grund för att kosten som helhet ska ge oss den näring vi behöver. Väljer man bort animalierna krävs det betydligt mer kunskap för att täcka behoven. För barn och äldre som behöver mycket protein, energi och näring i förhållande till mängden mat de orkar och har tid att tugga i sig är mjölk, yoghurt, ost och kött en viktig del av kosten.

Låt grönt bli den dominerande färgen på tallriken

I Sverige äter vi i genomsnitt 25 procent mer än de 500 gram kött som rekommenderas per vecka, och den individuella spridningen är stor. Många ser köttet som huvudingrediens och protein ligger högt på agendan när vi väljer och handlar mat. Istället för att fokusera på köttet behöver vi vända på perspektivet och lägga mer omsorg kring rotfrukter, grönsaker, bönor, linser och fullkorn, och hellre se köttet som ett tillbehör. Att äta mer varierat ger en mångfald som både kroppen, tarmen och miljön mår bra av.

Att äta lagom mycket mat (kalorier) ger ett lägre klimatavtryck än om vi överäter. Dessutom är det en viktig grund för att förebygga och behandla till exempel hjärt- och kärlsjukdom och typ 2-diabetes, och även för att förebygga ett flertal olika cancersjukdomar. Det finns stark evidens för att viktökning, övervikt och fetma ökar risken för elva olika cancerdiagnoser, till exempel i tjocktarm, bröst, äggstockar, prostata, pancreas (bukspottskörteln), lever, njurar samt gallblåsa.

Grönsaker, rotfrukter och fullkorn är klimatsmart mat som dessutom har många goda effekter på hälsan. Fibrerna matar våra tarmbakterier och samspelet mellan fibrer och bakterier lägger en viktig grund för hälsan bland annat genom att bidra till en hälsosam vikt, ett mer stabilt blodsocker och balanserade blodfetter.

När vi pratar mat, klimat och miljö behöver näringsaspekten vägas in för att få ett bredare perspektiv! Vill du veta mer om miljösmarta matval, läs gärna mer hos Livsmedelsverket.